Franchising

Příběh franchisového giganta Starbucks

Starbucks reflected logoHoward Schultz, výkonný ředitel firmy Starbucks, která v současnosti zaměstnává přes 170 tisíc lidí, se nenarodil do bohaté rodiny a ani mu nespadl podnikatelský nápad jen tak do klína. Musel se s osudem poprat, aby dnes mohl nabídnout svou franšízu lidem po celém světě.

Howard vyrůstal v chudých poměrech, ale ani to ho neodradilo od touhy dokázat něco víc. Jeho sportovní nadání mu umožnilo díky získanému stipendiu – jako úplně prvnímu členovi Schultzovy rodiny– vystudovat vysokou školu. Školu v roce 1975 dokončil i díky tomu, že chodil darovat krev, aby měl peníze studium.

První zaměstnání bylo ve firmě Xerox. V roce 1981 nastoupil jako obchodník pro švédskou firmu dodávající kávu. Při pracovní schůzce objevil malý obchod s kávou v Seattlu, který se jmenoval Starbucks Coffe Company.

Sumatra rozhodla

Objednal si na zkoušku kávu Sumatra a po prvním doušku měl jasno – Starbucks jednoho dne koupí.

Rok mu trvalo, než přesvědčil majitele Starbucks změnit názor na jeho obchodní plány a ten mu svolil odkoupit malý podíl v podniku. Následně začal pracovat jako ředitel pro provoz a marketing.

Osudná cesta do Itálie

Když v roce 1983 poznal na služební cestě kavárny v Itálii, chtěl, aby podobná atmosféra vládla i v kavárnách v jeho rodné zemi. Základní esencí měl být osobní kontakt s každou kávou, romantika a upřímná starost o zákazníka. Ostatní majitelé ale s jeho koncepcí nesouhlasili a plánovali pro Starbucks úplně jinou budoucnost.

II Giornale

Howard proto v roce 1985 odchází z firmy a zakládá svou vlastní společnost II Giornale. Za 2 roky působení si vydělal dostatek financí na odkoupení společnosti Starbucks a sloučil s ní svou společnost II Giornale.

Jeho vize o kavárně, která vyplňuje prostor mezi domovem a zaměstnáním, panuje zde přátelská atmosféra, její zaměstnanci se snaží vzdělávat zákazníky o kávě, jejím správném podávání i pití, si získala srdce nejednoho milovníka kávy a je dnes kávovým gigantem, který jen tak někdo nenahradí.

Díky franchsingu můžete z prestiže a uznání značky Starbucks (nebo jiné, která je vám blízká) těžit i vy. Nezapomínejte ale na to, že za úspěch se vždy platí – ať už formou franšízového poplatku, nebo léty tvrdé práce a odříkání.