Franchising

Chci se stát franchisorem

Počátky podnikání máte už dávno za sebou a přemýšlíte nad tím, že vaši značku rozšíříte pomocí franšízových poboček? Pojďme se podívat, co byste neměli podceňovat.

FRANCHISING napdaZákladním a nejdůležitějším předpokladem, abyste se mohli stát franchisorem, je odzkoušený a nejméně 12 měsíců fungující byznys.

Protože jako franchisor prodáváte spolu s licencí i vaše know-how, je potřeba, abyste nějaké měli a hlavně, aby bylo funkční.

Mějte také na paměti to, že proces "franšízace" vašeho byznysu je běh na dlouhou trať a vyžaduje také značné náklady.

Pokud chcete být úspěšným franchisorem, mějte na paměti, že takový franchisor musí být prozíravý a dělat správná rozhodnutí ve správný čas – nejlépe když bude vždy o krok dopředu před konkurencí.

Za franšízovým byznysem stojí také spousta právních obstrukcí, které je třeba vyřešit. Udělejte si proto čas a pozjišťujte si všechny aktuální právní nároky, které jsou na franchisora kladeny. Pokud si v něčem nebudete jistí, raději se obraťte na odborníka, než abyste špatně pochopili špatně nějakou zásadní věc.

Můžu se stát franchisorem?

Pokud tápete, jestli už jste dostatečně připraven(á) stát se franchisorem, pomůžou vám následující řádky.

1. Vyhodnoťte připravenost vaší firmy

Položte si otázku, zda je obor, ve kterém podnikáte vhodný pro franchisu? Vaše podnikání by mělo být něčím výjimečné, aby se odlišilo od konkurence. Pokud například pečete pizzu a rozvážíte ji ke klientům, to nestačí. Musíte nabízet pizzu, která je něčím specifická – může jít například o pizzu, která je pouze z bio ingrediencí a je rozvážena autem, které jezdí na ekologický pohon. Nebo se na přípravě vaší pizzy mohou podílet handicapovaní lidé … Zvažte, co by mohlo být vaším jedinečným poznávacím znamením a konkurenční výhodou. Pokud takový byznys máte, jste vítěz.

2. Máte dostatek financí?

Odborníci na franchising se shodují v tom, že pokud má vaše firma již před otevřením první franchisové pobočky alespoň dvě další pobočky, které generují zisk, existuje předpoklad, že tento byznys bude mít stejný úspěch i na dalších místech a vy jste připraveni na to, stát se franchisorem.

3. Pracovní plán franchisora

Tento bod nese poněkud divný název, ale jinak by se to asi nazvat nedalo, protože pracovní plán je přesně to, co si jako nastávající franchisor musíte ujasnit a připravit. Bude vás čekat mnoho povinností, a proto je dobré mít plán, podle kterého budete od začátku postupovat. 

Kromě pravidelných činností by měl váš plán obsahovat také pravidla ohledně vašich franchis, jako např.:

  • výše franšízového poplatku a marže strhávaná z tržby
  • znění franchisové smlouvy
  • regionální rozmístění plánovaných franšíz
  • typ a délka počátečního školení budoucích franšízantů
  • seznam prodejců, od kterých mohou franšízanti nakupovat zboží

Uvědomte si, že franchisingovou smlouvu uzavíráte s franšízantem na několik let, takže pokud byste měli špatně nastavené některé z podmínek, můžete toho litovat nejenom po dobu jednoho roku, ale i 10 let.

4. Nábor franchisantů

Jakmile máte hotový plán, franchisovou smlouvu a stanoveny podmínky spolupráce, můžete začít vybírat vhodné franšízanty. Nepodceňujte jejich prověřování, protože budou podnikat pod jménem vaší firmy, tzn. jejich vizitka je i ta vaše.

 Přečtěte si také o základních pravidlech ve franchisingu.