Franchisa je, laicky řečeno, regionální pobočka nějaké firmy, kdy si franchisant koupí licenci a může prodávat výrobky dané značky ve svém obchodě, který ale bude vypadat stejně jako jiné pobočky dané firmy. Jako příklad si můžeme uvést McDonnald´s, Yves Rocher, Marrionauld, Subway, Náš grunt, Mr. Kebab, Oxalis, Husky, s.Oliver, Sklizeno, drogerie Teta, lékarny BENU a další.
V odborné literatuře je franchising definován jako odbytový systém, jehož prostřednictvím se uvádí na trh zboží nebo služby a opírá se o úzkou a nepřetržitou spolupráci právně a finančně samostatných a nezávislých podnikatelů, kteří se označují jako franchisor a franchisant.
Franchisant je ten, kdo si kupuje licenci a uzavírá franchisovou smlouvu s franchisorem, což je majitel franchisového konceptu.
Líbí se vám franšízový systém a přemýšlíte o tom, že byste začali podnikat jako franchisant? Potom byste měli vědet, jaké předpoklady by měl franchisant splňovat, a také co vás čeká a nemine, než se váš vysněný byznys rozjede.
Neprve byste si měli ujasnit, zda máte dostatečné osobní a hlavně finanční předpoklady pro osamostatnění se formou podnikání ve franchise. Musíte počítat s tím, že výsledky a činnost vaší franchisy budou pod neustálou kontrolou franchisora, a budete mu muset platit každý měsíc franšízový poplatek, nebo předem smluvené % z marže. Na druhou stranu si můžete být jisti tím, že podnikatelský nápad je odzkoušený a úspěšný, a díky předanému know-how se vyhnete chybám, které dělali jiní franchisanti před vámi.
Před přijetím franchisanta si každý franchisor důkladně testuje kandidáty. Očekávejte přijímací pohovor, na kterém se vás bude franchisor ptát na vaše základní znalosti související s vybraným oborem podnikání, bude ho zajímat vaše vzdělání, profesní praxe a bude zjišťovat, jestli máte schopnost a ochotu se učit, jste ve fyzické kondici a oplýváte trpělivostí a nadšením.
Pokud jste vyhodnotili, že dané předpoklady splňujete, tak se ničeho nebojte a hurá do toho.